. emblema Tymes Tours, link spre www.tymestours.ro

tymes tours

agentie de turism & tour-operator in Timisoara
servicii turism pentru firme (corporate customers / B2B)

Timisoara secolului al XVIII-lea: amprenta Vienei în monumente baroc
.

Monumente baroc în Timişoara
Secolul luminilor şi influenţe dinspre Viena
imagini şi detalii despre monumente de arhitectură şi artă baroc în Timişoara

schiţa oraşului interior – realizarea planului baroc ideal dist
dist

schiţa oraşului interior – realizarea planului baroc ideal

domul romano-catolic şi "statuia ciumei", piesele de rezistenţă ale barocului timişorean


foto: colecţia tymes tours

start album     imaginea anterioara imaginea urmatoare     ultima imagine

"Statuia Ciumei" şi domul romano-catolic, piesele de rezistenţă ale barocului timişorean

Bineînţeles că aceasta imagine clasică din Piaţa Unirii nu poate lipsi din nici un material ce se referă la barocul Timişoarei. Piaţa Unirii a fost de fapt gândită încă de pe planşetele de lucru ale Vienei drept piaţă cu funcţiune de reprezentare, un exerciţiu de imagine al imperiului, la marginea imperiului. În acest sens vorbesc şi dimensiunile generoase ale acestui spaţiu urban: piaţa ocupă nu mai puţin de două cvartale întregi din oraşul interior – adică în zona valoroasă apărată de ziduri, în care fiecare metru pătrat era nepreţuit.

Catedrala romano-catolică ("domul") este de fapt catedrala episcopală a diecezei Banatului. Este o ctitorie imperială a lui Carol (Karl) al VI-lea, şi s-a bucurat de o atenţie deosebită din partea curţii de la Viena, fiind timp de aproape 40 de ani (1736-1774) subiect predilect al rapoartelor anuale pe care administraţia Ţării Banatului le trimitea la Viena (din aceste rapoarte reiese evident şi nivelul de stres al administraţiei, în faţa încetinelii dezarmante cu care avansau lucrările).

Deşi s-au scris cărţi întregi despre această monumentală catedrală (între care menţionăm în mod deosebit studiul detaliat, în limba germană, al lui Hans Diplich), planează încă semne de întrebare asupra autorului planurilor. Fiind o ctitorie imperială, era obligatoriu ca planurile domului să fie aprobate de către Joseph Emannuel Fischer von Erlach, în calitatea sa de director al Hofbauamt-ului (Oficiului Imperial / Aulic pentru Construcţii); paternitatea lui J. E. Fischer von Erlach nu este susţinută (încă) documentar, însă a intrat demult în legendă. Însă se pare că doi ingineri locali au avut un cuvânt de spus în ceea ce priveşte forma finală a clădirii: Kaspar Dissel şi respectiv Johann Lechner. Prima slujbă s-a ţinut în 1754, dar edificiul era încă departe de finalizare. În a doua etapă lucrările au fost conduse de Carl Alexander Steinlein şi de Johann Theodor Kostka. Înfăţişarea domului – atât la exterior, cât şi la interior, poartă amprenta unui baroc vienez autentic, elaborat şi costisitor – şi aceasta în pofida faptului că, în rest, Timişoara a fost mai degrabă teren pentru un baroc mult mai modest, provincial. La domul catolic nu s-au făcut economii.

În mijlocul Pieţei Unirii se află Monumentul Sfintei Treimi, ce aminteşte de rolul jucat de baroc ca mijloc de expresie al contrareformei austriece. Prin compoziţia sa se deobeşte doar puţin de coloane similare din spaţiul catolic austriac şi sud-german – cel mai faimos monument al Sfintei Treimi este cel din Viena, ridicat după al doilea asediu otoman pe artera Graben.


un artist vienez din secolul al XVIII-lea expune în dom singurul lucru bun lăsat de ciumă în Timişoara "palatul baroc" – aici a locuit un preşedinte încă în secolul al XVIII-lea! una dintre puţinele decoraţii spectaculoase ale barocului în oraş catedrala sârbească: opulenţă baroc, detalii Biedermayer

În mai toate ghidurile turistice se menţionează că Timişoara posedă un centru istoric cu multe monumente ale stilului baroc – se spune chiar că "Timişoara este un oraş baroc". Dar când se face această afirmaţie, se exemplifică doar cu domul romano-catolic din Piaţa Unirii, şi eventual cu "statuia ciumei" din apropiere.

Spre deosebire deci de marile oraşe vest-europene, unde barocul ocupă adesea spaţii întinse, am putea crede că, de fapt, la Timişoara barocul este reprezentat doar de câteva (puţine) exemple izolate.

În acest scurt album de imagini facem o scurtă trecere în revistă a ceea ce înseamnă, concret, barocul la Timişoara. Vom vedea astfel că, într-adevar, substanţa originară a oraşului este de natură barocă – doar că, pentru a o descoperi, trebuie să trecem peste câteva straturi care obturează percepţia corectă.

Barocul timişorean ia doar rareori forme spectaculoase. În afara formelor exterioare evidente, barocul are şi aspecte mai subtile – care însă pot fi evidenţiate cu uşurinţa într-un city tour. Timişoara a fost şi este exhuberantă şi puţin riguroasă. Timişoara este barocă în esenţa sa.

programe turistice (oferte Tymes Tours) care includ această zonă sau temă


city tour scurt: focus pe centrul istoric – cartierul Cetate

Turul scurt de oraş (short city tour) se concentrează pe zona centrală – adică pe cartierul Cetate din Timişoara. Deci în acest tur veţi întâlni majoritatea monumentelor baroc descrise în albumul de mai sus.
[detalii ... ]   [imagini ... ]


city tour lung: mai mult timp pentru a intra în detalii

Turul lung de oras (big city tour): cel mai complex tur de oraş din oferta noastră – în plus, şi timpul alocat acestui tur de oraş este mult mai generos. Prin urmare în acest city tour puteţi afla detalii interesante despre barocul timişorean.
[detalii ... ]   [imagini ... ]






tymes tours este proprietatea SC Tymes Globetrotter SRL
Str. Lisabona nr. 7/1A, Timisoara, RO 300603, info@tymestours.ro
Licenta turism 3196/2004