. emblema Tymes Tours, link spre www.tymestours.ro

tymes tours

agentie de turism & tour-operator in Timisoara
servicii turism pentru firme (corporate customers / B2B)

turism în Timişoara – potenţial, realitate sau proiect?
.

iun.-oct. 2009: Participare la proiectul de turism al Primăriei Municipiului Timişoara

editarea de materiale publicitare şi informative şi elaborarea strategiei de turism a Timişoarei

noutăţi şi alte informaţii din activitatea Tymes Tours în ultima perioadă

 dist dist

Piaţa Victoriei / Operei: o aglomerare interesantă de simboluri Timişoara nu este (nicidecum!) un muzeu fără viaţă vizite prin muzee – şi concluziile de rigoare evenimente la Timişoara: destule? de calitate acceptabilă? seara în Piaţa Operei: nimic spectaculos

în Piaţa Unirii: noapte de vis!


foto: colecţia tymes tours

start album     imaginea anterioara imaginea urmatoare     ultima imagine

Piaţa Unirii la ceasurile tâzii ale serii: un ambient spectaculos pentru orice turist

Cu totul altfel stă situaţia în Piaţa Unirii: un început de iluminare artistică (chiar şi aşa cum este: departe de a fi finalizat) conferă o cu totul altă imagine nocturnă de ansamblu.

Ceea ce vedem vara în Piaţa Unirii ar trebui să mobilizeze administraţia locală în direcţia investiţiilor în iluminat, căci e la mintea cocoşului: nici timişorenii, şi cu atât mai mult nici turiştii, nu se bagă direct în pat imediat ce apune soarele. Din contră, acum e momentul poate cel mai prielnic în care servciile locale profită de pe urma turistului.

Văzând puzderia de terase din Piaţa Unirii se pune problema sufocării pieţei. Este o problemă reală, căci s-a mers prea departe. Aspectul de azi al pieţei nu este doar rezultatul goanei primăriei după chirii pentru utilizarea domeniului public (deşi şi asta are o însemnătate) ci şi al intenţiei conştiente de a dinamiza piaţa; acum 15 ani în Piaţa Unirii nu se întâmpla nimic, la propriu şi la figurat. Acum s-a ajuns în cealaltă extremă.

Numărul prea mare de terase deranjează deja percepţia de ansamblu a pieţei. Terasele nu se limitează la a fi poziţionate doar pe marginile pieţei, cum se întâmplă peste tot în Europa, ci au invadat şi terenul dinspre centru. Este deja dificil să admiri arhitectura celei mai frumoase pieţe a oraşului printre mulţimea de umbrele, iar marea de oameni generează nu doar noaptea o permanentă hărmălaie ce duce cu gândul la Balcani, nu la (mica) Viena. Ca să dăm o soluţie corectă acestei probleme trebuie să observăm că senzaţia de dinamism, de activitate şi de oraş tânăr nu este dată de terase, ci de tineretul ce stă pe băncile de piatră şi pe băncile instalate în apropierea domului. Iar acestea sunt deja pline în majoritatea timpului, deci s-a ajuns exact unde s-a dorit. Senzaţia de "piaţă în care se întâmplă ceva", de "spaţiu public viu" se va păstra şi dacă se renunţă la câteva dintre terase.

Părerea noastră: terasele ar trebui să se limiteze doar la cele două laturi lungi ale pieţei (partea de nord, cu "casele canonicilor" şi cu "Lenau mic", şi respectiv partea de sud cu Palatul Baroc şi casa Brück), şi să lase liber restul pieţei. De aici ar rezulta necesitatea unor soluţii de re-locare a teraselor ce vor fi eliminate, iar aceste soluţii există:

  • închiderea unora dintre străduţele adiacente, refuncţionalizarea lor ca şi spaţii exclusiv pietonale şi instalarea acolo de terase (Str. Mercy ni se pare un prim candidat pentru aşa ceva); se discută deja de vreo zece ani pe acest subiect, până la ora actuală s-a făcut zero – deşi ar exista beneficii multiple pentru oraş şi pentru turism
  • utilizarea mai eficientă a unor clădiri din Piaţa Unirii, prin instalarea de baruri şi la etaj(e); deja de mulţi ani se întâmplă aşa ceva în oraşele mari din vestul Europei – s-ar pune în valoare şi spaţiile interioare, care sunt nu doar mult mai slab dependente de condiţiile meteo dar ar oferi şi vederi noi (de la înălţime) asupra acestui frumos ansamblu de arhitectură urbană
  • amenajarea corespunzătoare a malurilor Begăi (inclusiv pentru deschiderea de terase, dar nu doar pentru aceasta) ar reduce din presiunea exercitată asupra centrului istoric, implicit asupra Pieţei Unirii; şi această măsură este avută în vedere de ani în şir dar, cu mici excepţii pe anumite porţiuni, malurile Begheiului au rămas tot insalubre şi de izbelişte

Cum spuneam deja, gândirea măsurilor pentru stimularea turismului nu necesită chiar doctorat în ştiinţă. Trebuie doar analizat cu atenţie şi gândite măsurile fără grabă, iar apoi pus în aplicare cu viteză. La noi se întâmplă exact invers: se pun pe tapet brusc multe idei, se fac planuri cu grămada, iar apoi acţiunea moare ante portas. Şi e păcat, căci Timişoara ar putea culege mult mai multe de pe urma turismului, decât o face la acest moment.


Piaţa Unirii noaptea: unul dintre punctele forte ale Timişoarei în măruntaiele Bisericii Mileniului Timişoara văzută de sus / cartierul Fabric văzut de sus Timişoara văzută de sus / cartierul Fabric văzut de sus canalul Bega – "the place to be on Saturday evening"

Un proiect complex pe teme de turism a fost derulat de primăria Timişoara în vara şi toamna anului 2009. Se avea în vedere acoperirea (măcar parţială) mai multor lacune în domeniul turismului local, de aceea şi proiectul a avut direcţii diferite, unele fără legătură directă între ele. Agenţia de turism Tymes Tours avea mai multe atuuri pentru a fi aleasă ca şi consultant de turism: avea o experienţă relevantă în turismul de incoming, participase la multe târguri internaţionale de turism şi avea şi experienţa participării la proiecte anterioare în turism, derulate de ADETIM / Consiliul Judeţean Timiş. Am fost deci selectaţi, şi Tymes Tours s-a implicat în toate sub-punctele proiectului, în toate etapele.

Pe de o parte, era necesar un studiu al situaţiei existente şi al potenţialului turistic al Timişoarei (inclusiv o analiză detaliată a punctelor tari / slabe, a oportunităţilor etc.). Acest studiu urma să fie punctul de plecare şi pentru alte proiecte de turism în viitor. O parte din datele ce urmau să fundamenteze studiul urmau să provină dintr-un studiu / cercetare de piaţă – realizarea unor interviuri şi discuţii cu turişti din Timişoara. Echipa Tymes Tours a participat activ la ambele capitole.

Trebuia realizată şi o bază de date cu tot ceea ce înseamnă obiectiv turistic în Timişoara, precum şi cu serviciile turistice. La acest capitol am colaborat intens cu reprezentanţii Primăriei (mai exact: cu Infocentrul Turistic) precum şi cu Domnul Mihai Opriş, expert în istoria urbanistică a Timişoarei. Pentru noi această parte a muncii a fost probabil cea mai interesantă. Datele culese sunt organizate şi accesibile on-line pe site-ul www.timisoara-info.ro.

Pe de altă parte urmau să fie editate diverse materiale de promovare turistică şi / sau informare turistică. Am fost puternic implicaţi în această activitate – şi a fost destul de mult de lucru (editarea a zeci de pagini, inclusiv textul pentru un audioghid pe care turiştii îl pot procura de la Infocentrul Turistic situat pe Str. Alba Iulia).

Pentru noi participarea la acest proiect a fost una benefică şi interesantă, în ciuda stresului inerent legat de presiunea de timp. În mod deosebit ne-a bucurat colaborarea cu echipa de la Infocentrul Turistic şi cu Domnul Opriş; s-au cimentat legături mai vechi, au apărut legături noi şi am putut accesa multe informaţii utile.

detalii despre obiectivele turistice şi / sau oferte turistice


turism în Timişoara – tur de oraş

Timişoara este un oraş complex şi interesant – într-o măsură mult mai mare decât multe alte oraşe de mărime similară. Pe pagina din site dedicată turelor de oraş găsiţi expresia preocupărilor noastre legate de turismul în Timişoara.






tymes tours este proprietatea SC Tymes Globetrotter SRL
Str. Lisabona nr. 7/1A, Timisoara, RO 300603, info@tymestours.ro
Licenta turism 3196/2004