. emblema Tymes Tours, link spre www.tymestours.ro

tymes tours

agentie de turism & tour-operator in Timisoara
servicii turism pentru firme (corporate customers / B2B)

turism în Timişoara – potenţial, realitate sau proiect?
.

iun.-oct. 2009: Participare la proiectul de turism al Primăriei Municipiului Timişoara

editarea de materiale publicitare şi informative şi elaborarea strategiei de turism a Timişoarei

noutăţi şi alte informaţii din activitatea Tymes Tours în ultima perioadă

 dist dist

interferenţe culturale: biserica sârbească cu picturi Biedermeyer iconostas valoros în biserica sârbească Piaţa Victoriei / Operei: o aglomerare interesantă de simboluri Timişoara nu este (nicidecum!) un muzeu fără viaţă vizite prin muzee – şi concluziile de rigoare

evenimente la Timişoara: destule? de calitate acceptabilă?


foto: colecţia tymes tours

start album     imaginea anterioara imaginea urmatoare     ultima imagine

Despre evenimentele care au loc la Timişoara şi importanţa lor pentru turism

O altă sarcină a noastră în cadrul proiectului a fost studiul impactului pe care îl au evenimentele organizate la Timişoara asupra turismului local.

Un prim aspect este evident pentru hotelieri (şi poate mai puţin pentru cei ce nu sunt în domeniu): în cazul evenimentelor cu mulţi participanţi (de ex. Festivalul Inimilor, un festival internaţional de folclor cu participanţi / echipe din întreaga lume) simpla cazare a echipelor participante are un impact semnificativ asupra gradului de ocupare la hoteluri, iar asta tocmai în miezul verii – când hotelurile sunt mai mult goale, căci turismul de business intră în concediu.

În al doilea rând, este extrem de discutabil un aspect oarecum mitizat: câţi turişti vin la Timişoara pentru evenimentul X sau Y? Din discuţiile pe care le-am avut cu unii hotelieri a rezultat că destul de rar se simte în mod semnificativ un plus de cazări legate de un eveniment cultural. Excepţie ar fi evenimentele cu vedetele de talie internaţională –de ex. atunci cānd Shakira a tinut un concert īn vara anului 2007. În rest, adevărul e că un meci internaţional al echipei Poli Timişoara, jucat pe teren propriu, aduce dintr-o dată în oraş mai mulţi "turişti" decât toate festivalurile culturale ale anului la un loc. În plus Timişoara primeşte mulţi vizitatori cu ocazia diverselor congrese, conferinţe şi seminarii ce se ţin aici – în majoritatea cazurilor însă acestea nu au legătură cu vreun act cultural (de ex. vorbim de multe congrese medicale).

După cum "mirosim" noi situaţia (căci un studiu serios ar fi extrem scump şi ar trebui să se întindă pe perioada unui an întreg), evenimentul care aduce cei mai mulţi turişti în oraş este festivalul de "muzică urbană electronică" TMBase. Publicul tipic al festivalului nu este însă cel mai nimerit pentru Timişoara, căci tineretul caută cazări ieftine (hosteluri), capitol la care Timişoara stă foarte prost (chiar şi la nivel de România, căci oraşe precum Cluj, Sibiu, Braşov sau Sighişoara au o ofertă mult mai bogată pe acest palier).

Trebuie mult efort, şi pe o durată mare de timp, pentru ca un festival să devină motiv de a veni într-un oraş. Este adevărat că destui turişti germani, cazaţi la hoteluri din centrul oraşului, merg seara la reprezentaţii pe scena Teatrului German de Stat sau a Operei. Dar doar destul de rar acesta este motivul călătoriei lor aici. Exact ca şi în cazul muzeelor, evenimentele culturale ale oraşului beneficiază de un mic plus de participanţi proveniţi din rândul turiştilor, dar doar în mică măsură reuşesc să se constituie în generatoare ale turismului.


seara în Piaţa Operei: nimic spectaculos în Piaţa Unirii: noapte de vis! Piaţa Unirii noaptea: unul dintre punctele forte ale Timişoarei în măruntaiele Bisericii Mileniului Timişoara văzută de sus / cartierul Fabric văzut de sus

Un proiect complex pe teme de turism a fost derulat de primăria Timişoara în vara şi toamna anului 2009. Se avea în vedere acoperirea (măcar parţială) mai multor lacune în domeniul turismului local, de aceea şi proiectul a avut direcţii diferite, unele fără legătură directă între ele. Agenţia de turism Tymes Tours avea mai multe atuuri pentru a fi aleasă ca şi consultant de turism: avea o experienţă relevantă în turismul de incoming, participase la multe târguri internaţionale de turism şi avea şi experienţa participării la proiecte anterioare în turism, derulate de ADETIM / Consiliul Judeţean Timiş. Am fost deci selectaţi, şi Tymes Tours s-a implicat în toate sub-punctele proiectului, în toate etapele.

Pe de o parte, era necesar un studiu al situaţiei existente şi al potenţialului turistic al Timişoarei (inclusiv o analiză detaliată a punctelor tari / slabe, a oportunităţilor etc.). Acest studiu urma să fie punctul de plecare şi pentru alte proiecte de turism în viitor. O parte din datele ce urmau să fundamenteze studiul urmau să provină dintr-un studiu / cercetare de piaţă – realizarea unor interviuri şi discuţii cu turişti din Timişoara. Echipa Tymes Tours a participat activ la ambele capitole.

Trebuia realizată şi o bază de date cu tot ceea ce înseamnă obiectiv turistic în Timişoara, precum şi cu serviciile turistice. La acest capitol am colaborat intens cu reprezentanţii Primăriei (mai exact: cu Infocentrul Turistic) precum şi cu Domnul Mihai Opriş, expert în istoria urbanistică a Timişoarei. Pentru noi această parte a muncii a fost probabil cea mai interesantă. Datele culese sunt organizate şi accesibile on-line pe site-ul www.timisoara-info.ro.

Pe de altă parte urmau să fie editate diverse materiale de promovare turistică şi / sau informare turistică. Am fost puternic implicaţi în această activitate – şi a fost destul de mult de lucru (editarea a zeci de pagini, inclusiv textul pentru un audioghid pe care turiştii îl pot procura de la Infocentrul Turistic situat pe Str. Alba Iulia).

Pentru noi participarea la acest proiect a fost una benefică şi interesantă, în ciuda stresului inerent legat de presiunea de timp. În mod deosebit ne-a bucurat colaborarea cu echipa de la Infocentrul Turistic şi cu Domnul Opriş; s-au cimentat legături mai vechi, au apărut legături noi şi am putut accesa multe informaţii utile.

detalii despre obiectivele turistice şi / sau oferte turistice


turism în Timişoara – tur de oraş

Timişoara este un oraş complex şi interesant – într-o măsură mult mai mare decât multe alte oraşe de mărime similară. Pe pagina din site dedicată turelor de oraş găsiţi expresia preocupărilor noastre legate de turismul în Timişoara.






tymes tours este proprietatea SC Tymes Globetrotter SRL
Str. Lisabona nr. 7/1A, Timisoara, RO 300603, info@tymestours.ro
Licenta turism 3196/2004